Pendidikan Karakter MI Al-Ma’arif Merauke: Analisis Kontribusi Tri Pusat Pendidikan

Authors

  • Ihsan Hamidi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Ahmad Fadlur Rahman Bayuny Institute of Islamic Banking and Finance International Islamic University Malaysia (IIUM), Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.59944/jipsi.v2i2.92

Keywords:

Three Education Centers, Character Building, MI Al-Ma'arif Students

Abstract

This study aims to explore and determine the extent of the role of the three education centers at MI Al-Ma'arif Merauke in building the character of students. The method used in this research is descriptive qualitative, namely a study that seeks to describe the phenomenon of a condition as it is through observation and direct interviews with informants and other sources that support the data collection of this research. The results of this study indicate that the three education centers at MI Al-Ma'arif Merauke are included in the good category, although there are still a number of things that need to be re-optimized so that the education and character building of students is maximized. The level of parental education greatly influences the education of children in the family. Good family education is determined by good human resources. The majority of the education community around MI Al-Ma'arif Merauke has a high school level education, not infrequently they even have a bachelor's degree. This greatly affects the education of children in the family and the education of children in society

References

Afifah, Shelly Fitri, Utomo, Sigit Tri, & Azizah, Ana Sofiyatul. (2022). Pembinaan Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan RISMA (Remaja Islam Masjid) di Desa Mojotengah Kecamatan Kedu. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 106–116.

Ainiyah, and Wibawa. (2013). MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Nur Ainiyah , Nazar Husain Hadi Pranata Wibawa Abstrak A . Pendahuluan Pendidikan karakter menjadi isu penting dalam dunia pendidikan akhir-akhir ini , hal ini berkaitan dengan fenomena dekadensi moral yang terjadi ditengah. Al-Ulum, 13(11), 25–38.

Bariyah, Siti Khusnul. (2019). Peran Tripusat Pendidikan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Jurnal Kependidikan, 7(2), 228–239. https://doi.org/10.24090/jk.v7i2.3043

Ginanjar, M. Hidayat. (2013). Keseimbangan Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak. Pendidikan, 02, 230–242.

Hasbi, Wahy. (2012). Keluarga sebagai Basis Pendidikan Pertama dan Utama. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XII(2), 245–258.

Hidayati, Nurul. (2016). Konsep Integrasi Tripusat Pendidikan Terhadap Kemajuan Masyarakat. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(1), 203–224. https://doi.org/10.21043/edukasia.v11i1.811

Husna Nashihin. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=UBWiDwAAQBAJ

Indra Kurniawan, Machful. (2015). TRI PUSAT PENDIDIKAN SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN KARAKTER ANAK SEKOLAH DASAR. Pedagogia, 4(1), 41–49.

Lubis, Zubaidah, Ariani, Erli, Segala, Sutan Muda, & Anak, Pendidikan. (2021). Pendidikan keluarga sebagai basis pendidikan anak. Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 92–106.

Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan di Sekolah dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 2251–2260.

Nashihin, H. (2019). Analisis Wacana Kebijakan Pendidikan (Konsep dan Implementasi). Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=SXcqEAAAQBAJ

Nashihin, Husna. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=X27IDwAAQBAJ

Nashihin, Husna. (2018). Praksis Internalisasi Karakter Kemandirian di Pondok Pesantren Yatim Piatu Zuhriyah Yogyakarta. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v5i1.6234

Nashihin, Husna. (2019a). Character Internalization Based School Culture of Karangmloko 2 Elementary School. Abjadia, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.18860/abj.v3i2.6031

Nashihin, Husna. (2019b). Konstruksi Budaya Sekolah Sebagai Wadah Internalisasi Nilai Karakter. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 131–149.

Pristi, Fitriana, Filsafat, Sari Dewi, Pendidikan, Sosiologi, Pendidikan, Kebijakan, & Uny, Fip. (2020). PERAN TRI PUSAT PENDIDIKAN DALAM PROGRAM PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER (PPK) DI SD UNGGULAN AISYIYAH BANTUL. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 9, 10.

Ratnawatiningsih, Etik, & Hastuti, Asih Puji. (2022). Penanaman Karakter Anak Usia Dini Melalui Program Pembiasaan Pola Hidup Bersih dan Sehat di RA Miftahul Falah Gondosuli. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 44–52.

Sarwadi, Husna Nashihin. (2023). Character Education between The Western Context and Islamic perpective. 4(1), 1–12.

Siregar, Waliyul Maulana, Gandamana, Apiek, & Putri, Suci Rahmania. (2019). Tripusat Pendidikan Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan Dasar Universitas Negeri Medan, 44–53.

Subianto, Jito. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Religius. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354.

Tri, Sigit, & Sofiyatul, Ana. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Remaja melalui Kegiatan Rutin Pembacaan Kitab Maulid Diba ’ di Desa Dangkel Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 84–94.

Willis, Paul. (2006). The golden age. On Record: Rock, Pop and the Written Word, 35–45. https://doi.org/10.4324/9780203993026

Downloads

Published

2023-05-10