Islamic educational values reflected in the traditional sandur dance: A case study in gentansari
DOI:
https://doi.org/10.59944/jipsi.v4i2.342Keywords:
Arba’in Nawawi Recitation, Juvenile Delinquency Prevention, Psychological ImpactAbstract
The background in this article is the application of traditional Islamic boarding schools. Learning methods. The purpose of writing this article is to explain learning methods. Traditional Islamic boarding schools, explain the various learning methods in traditional Islamic boarding schools and explain the advantages of the methods used by these Islamic boarding schools. This article uses library research methods so that in this article the researcher takes data from related literature For this research. The data in this article is presented descriptively, namely presentation in form Writings that have been studied in depth. The results of this research explain the application of learning Methods used in traditional Islamic boarding schools. There is a need to develop The learning model in Islamic boarding schools is by using a better learning method, namely using. More effective method in the classroom, planning and implementing activities in such a way continuously and Also through group work.
References
Ary Ginanjar Agustian, Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual, ESQ: Emotional Spiritual Quotient, (Jakarta: Arga Wijaya Persada, 2001), h. 106.
Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Ke - cana Prenada Media, 2006, hlm. 36
Darlis Dawing, Fitrah: Kesejatian Diri dalam Tafsir Sufistik, (Palu: Pesantren Anwarul Qur’an, 2020), h. 74.
Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Ke - cana Prenada Media, 2006, hlm. 36
Muh. Judrah, Fungsi-Fungsi Pendidikan dalam Hidup dan Kehidupan Manusia, (al-Qalam: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan Vol. 06 No. 01 Tahun 2014), h. 110.
Nova Candra Dewi, Analisis Koreografi Tari Topeng Gunungsari Dalam Kesenian Sandur Manduro Di Kabuh Skripsi Pengkajian Tari Untuk Memenuhi Sebagai Persyaratan Mencapai Derajat Sarjana Strata 1 Program Studi Seni Tari Oleh : Nova Candra Dewi NIM : 1711680011 Tugas Akhir P, 2021.hlm.11
Galuh Haryanti Manunggaling Tyas , Bentuk Dan Fungsi Sandur Di Desa Sukorejo Kecamatan Parengan Kabupaten Tuban Skripsi Karya Ilmiah. Fakultas Seni Perttunjukan Institut Seni Indonesia Surakar. NIM: 15134184. 2020. Hal. 43.
Sri Hartanti and Ramlah Ramlah, “Etnomatematika: Melestarikan Kesenian Dengan Pembelajaraan Matematika,” Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya 7, no. 2 (2021): 33, https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.347.
Aqilla Farina Zahro, “Eksistensi Kesenian Sandur Di Desa Manduro Kecamatan Kabuh Kabupaten Jombang,” Jurnal Commercium. 05 No. 02, no. 02 (2022): 22.
Trinil Windrowati and Suwandi Widianto, “Pendampingan Pelatihan Tari Sandur Manduro Pada Generasi Muda Desa Manduro Kabuh Jombang Untuk Membangun Kemandirian,” Gayatri : Jurnal Pengabdian Seni Dan Budaya 1, no. 1 (2023): 7, https://doi.org/10.20111/gayatri.v1i1.22.
Vera Martina Dewi, “Upacara Adat Wisuda Waranggono Di Kayangan Api Desa Sendangharjo Kecamatan Ngasem Kabupaten Bojonegoro (Nilai Budaya Dan Potensinya Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah),” Gulawentah:Jurnal Studi Sosial 3, no. 2 (2018): 116, https://doi.org/10.25273/gulawentah.v3i2.3464
Ali Imron Herwin Muryanto, Wakidi, “Tradisi Suroan Pada Masyarakat Jawa Di Kampung Rukti Harjo Kecamatan Seputih Raman,” Skripsi S1 Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan UNILA Bandar Lampung, no. 1 (2015). hal.6.
Abd Rahman et al., “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan,” Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2022): 8
Yunita Noviani, Robi Muhamad Rajab, and Anindya Nuzlatul Hashifah, “Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, no. 20 (2017): hlm. 160
Mahmudi , “Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistemologi, Isi, Dan Materi,” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2019): 89, https://doi.org/10.30659/jpai.2.1.89
Mahmudi , “Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistemologi, Isi, Dan Materi,” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2019): 89, https://doi.org/10.30659/jpai.2.1.89
Nur Alfi Mu’anayah and Wahyu Setiyoko, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Perilaku 5 S Pada Peserta Didik SMK Negeri 2 Temanggung,” Jurnal Al Ghazali 3, no. 2 (2020): 5, https://www.ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/184.
Shelly Fitria Afifah et al., “Pembinaan Karakter Kepemimpinan Melalui Kegiatan RISMA (Remaja Islam Masjid),” JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner 1, no. 2 (2022): 87.
Yuni Setya Hartati, Puteri Anggita Dewi, and Luluk Ifadah, “Penanaman Karakter Asma’ul Husna Pada Anak Usia Dini Di PAUD ELPIST Temanggung,” Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 2, no. 2 (2021): 2, https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i1.3608.
Jl Raya, Cilegon Serang, dan Serang Banten, “Dampak Globalisasi Media Terhadap Seni Dan Budaya Indonesia Oleh : Sigit Surahman Universitas Serang Raya Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik,” Jurnal Komunikasi, 2, no. 1992 (2004):29.
Oki Cahyo Nugroho “Budaya Populer Dalam Pertunjukkan Reyog Obyogan”. Artikel popular. 2016. hal. 1.
A Munawaroh, L Ifadah, and S T Utomo, “Konsep Pendidikan Kemandirian Perspektif Pendidikan Agama Islam: Kajian Buku Teacherpreneurship Karya Hamidulloh Ibda,” Jurnal Ilmiah Citra Ilmu XVII (2020): 38.
Raya, Serang, and Banten, “Dampak Globalisasi Media Terhadap Seni Dan Budaya Indonesia Oleh : Sigit Surahman Universitas Serang Raya Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik". hlm. 10.
Dyva Agnecia, Lilik Indrawati, and Agnisa Maulani Wisesa, “Classification and Identification of Sandur Manduro Mask from the Gaya Rukun Group in Manduro Village Jombang Regency,” JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts 1, no. 9 (2021):31, https://doi.org/10.17977/um064v1i92021p31.
Nur Alfi Muanayah, Raudina Sabela Sabela, and Syalma Indah Fitrianti, “Pengetahuan Lokal Masyarakat Temanggung Dalam Basa Temanggungan (Sebuah Telisik Etnolinguistik),” MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan 22, no. 2 (2024): 121, https://doi.org/10.26499/mm.v22i2.6236.
Annida et al., “Penggunaan Qs. Al-Baqarah Ayat 255 Sebagai Pelindung Diri Dalam Praktik Rajah Dan Wirid Di Desa Jambon Temanggung” ASNA: Jurnal Kependidikan Islam dan Keagamaan. Vol. 5, no. 2 (2023): 21.
Trinil Windrowati, “Sandur Manduro Jombang Swing Dance" Terob Journal Is Licensed Under A Creative Commons Attribution-Sharealike 4.0 International License. 14, No. April (2024): 94
Hamidulloh Ibda and Dheta Ari Sabilla, “Strategi Teater Petromas 11PM Dalam Mengembangkan Minat Mahasiswa Terhadap Seni Pertunjukan Di STAINU Temanggung,” Jurnal Laga-Laga 6, no. 1 (2020): 60, https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Lagalaga/article/view/957/537.