Multicultural education values in islamic cultural history: An analysis of the grade XI madrasah aliyah textbook
DOI:
https://doi.org/10.59944/jipsi.v3i3.310Keywords:
Values, Multicultural, Education, SKIAbstract
This research aims to look at multicultural values in SKI learning books for class XI Madrasah Aliyah. This research method uses a qualitative approach with methods library research. The results of the research show that in the SKI Madrasah Aliyah learning book, there are multicultural educational values, consisting of tolerance values, democratic values, equality values and justice values. It needs to be instilled in the younger generation so that they are able to internalize and apply multicultural values in everyday life so as to avoid division, forming a character that accepts the diversity around them. The multicultural education curriculum in the Islamic cultural history book at Madrasah Aliyah class The values of multicultural education (tolerance, democracy, equality and justice) have been integrated into the History of Islamic Culture learning curriculum for class a larger multicultural and multireligious community that is consistent with the environment and serves as a role model for students.
References
Abidin, A. A. (2022). Pendidikan_Islam_Multikultural_Pada_Masy.
Alfindo, A. (2023). Pentingnya Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Masyarakat. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 25(1), 242. https://doi.org/10.26623/jdsb.v25i1.4427
Baroroh, H. (2019). Manajemen Pendidikan Nilai-Nilai Multikultural dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa di MAN Yogyakarta III tahun Pelajaran 2016/2017. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 1(2), 67. https://doi.org/10.24014/ijiem.v1i2.6623
Fauziah, K. I. A., & Nalva, M. F. (2019). Pendidikan multikultural sebagai strategi deradikalisasi. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 19(02), 208–223.
Firtikasari, M., & Andiana, D. (2023). Pentingnya Multikultural dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 5(2), 1–8. https://doi.org/10.52005/belaindika.v5i2.117
Firtikasari, M., & Andiana, D. (2024). Pendidikan Multikultural.
Haslami, F. (2020). Pentingnya Pendidikan Multikultural Sebagai Upaya Pencegahan Culture Shock. Sipatokkong Bpsdm Sulsel, 1(4), 317. https://ojs.bpsdmsulsel.id/
Kurniawan, T., Asari, H., & Nahar, S. (2019a). Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Buku-Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam ( Telaah atas Buku Pelajaran SKI Kelas X Madrasah Aliyah ). Jurnal At-Tazakki, 3(2), 233–245.
Kurniawan, T., Asari, H., & Nahar, S. (2019b). Nilai-Nilai Pendidikan Multikulturaldalam Buku-Buku Ajar Sejarahkebudayaan Islam (Telaah atas Buku Pelajaran SKI Kelas X Madrasah Aliyah). At-Tazakki, 03(02), 233–244.
Laili, M., Akmansyah, M., & Hijriyah, U. (2024). Nilai-Nilai Multikultural pada Bahan Ajar Sejarah Kebudayaan Islam Kelas XII Madrasah Aliyah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(5), 4491–4503. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i5.4389
Mandasari, R., Gamelia, N., & Nurlaili. (2023). Persatuan Dalam Keberagaman. Sicedu: Science and Education Journal, 2(2), 340–345.
Masruri, M. H. (2019). Mendesain Model Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Multikultural di Perguruan Tinggi. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 57–67. https://doi.org/10.18860/jpai.v6i1.8981
Noor, H. (2021). Analisis Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Multikultural. 151.
Nurhayati, I., & Agustina, L. (2020). Masyarakat Multikultural: Konsepsi, Ciri dan Faktor Pembentuknya. Akademika, 14(01). https://doi.org/10.30736/adk.v14i01.184
Nurhuda, A., & Setyaningtyas, N. (2021). Bergandengan di Tengah Keberagaman (Moderasi Beragama di Indonesia). Jurnal Sudut Pandang, 2(9), 24–27. http://thejournalish.com/ojs/index.php/sudutpandang/article/view/196%0Ahttp://thejournalish.com/ojs/index.php/sudutpandang/article/download/196/149
Pratama, M. A. Q., & Sahri Ramadhan, T. (2022). Pendidikan Islam Multikultural Dan Nilainya Dalam Pembelajaran Sejarah Peradaban Islam. Widya Winayata : Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(2), 96–106. https://doi.org/10.23887/jjps.v10i2.45704
Purwasih, G. D. (2019). Penanaman Nilai Pendidikan Multikultural Pondok Pesantren Di Kabupaten Tulungagung. Akademika : Jurnal Pendidikan, 2(1), 123–149.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahman, M. (2017). Demokrasi Dalam Filsafat Pendidikan Barat Dan Islam (Kajian Tentang Nilai-Nilai Demokrasi Dan Implementasinya Dalam Konteks Pendidikan Indonesia). CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 3(2), 13–23. https://doi.org/10.37348/cendekia.v3i2.44
richard oliver & Zeithml., dkk 2018 ). (2021). Perilaku Bullying Ditinjau Dari Peran Kelompok Teman Sebaya Dan Iklim Sekolah Pada Siswa SMA Di Kota Gorontalo. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.
Rusydi, I. (2021). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di. Risalah Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(2), 75–83.
Shabilla, S. P., & Suryarini, D. Y. (2023). Pentingnya Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan …, 4(1), 418–420. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/view/841%0Ahttps://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/download/841/536
Siska, Hisbullah, & Umar, K. (2021). Nilai-Nilai Keadilan Dalam Ketetapan Mpr-Ri PERSPEKTIF SIYASAH SYAR’IYYAH. Siyasatuna, 3(2), 454–471.
Syahriman, A., & Mulyana, A. (2021). Multikulturalisme: Analisis Wacana Buku Teks Pelajaran Sejarah. Jazirah: Jurnal Peradaban Dan Kebudayaan, 2(1), 17–31. https://doi.org/10.51190/jazirah.v2i1.22
Wasitohadi, & Theresia Sri Rahayu. (2023). Modal Pendidikan Multikultural Di Indonesia.
Yaqin, M. A. (2019). Pendidikan Multikultural: Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan.
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
























