IPNU-IPPNU efforts in increasing religious social values through sholawat roadshow activities at pac dolopo

Authors

  • Alhimni Hidayatus Sholihah State Islamic Institute of Ponorogo, Indonesia
  • Zamzam Mustofa State Islamic Institute of Ponorogo, Indonesia
  • Amir Mukminin Mulia Astuti Islamic Religious College of Wonogiri, Indonesia
  • Hanura Dewi Fadilah Al Azhar Cairo University, Egypt

DOI:

https://doi.org/10.59944/amorti.v3i1.266

Keywords:

IPNU-IPPNU efforts, Religious social values, Sholawat roadshow activities

Abstract

The class action study conducted was intended to identify efforts to improve the quality of rote asmaul husna by using the method of singing. This use of the singing method has had a positive effect. From one cycle to the next, repairs were made. It makes it easier for students to memorize asmaul husna. By studying disciples, have indicated that application of the singing method has had a positive effect on learning asmaul husna in elementary school Kedungjati. Singing methods can improve participants' performance because they are active, creative and excited during the lesson. Studies have shown that the practice of singing to students successfully increases rote asmaul husna is performed at 33% precycle, in the I cycle is 58%, while in the II cycle increases 83%.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Afdal, M., & Amin, S. (2021). Implementasi Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMA Negeri 4 Kabupaten Bantaeng. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 115-125. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i1.3382

Aisyah, S., & Kurniawan, M. A. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 48-56. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.195

Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-nilai Pancasila melalui Keteladanan dan Pembiasaan di Sekolah Dasar. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(1), 1-10. https://doi.org/10.24269/jpk.v6.n1.2021.pp1-10

Anirah, A., Syamsudduha, S., Ridwan, W. A., Nadirah, S., Aniati, A., & Maulidah, S. (2022). Palu Kana Mapande Dalam Pembinaan Perilaku Beragama Pascagempa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01). http://dx.doi.org/10.30868/ei.v11i01.2900

Assingkily, M. S., & Rangkuti, M. (2020). Urgensitas pendidikan akhlak bagi anak usia dasar (Studi era darurat covid 19). Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 92-107. http://dx.doi.org/10.30829/taz.v9i2.836

Atqia, M. R., & Sopwandin, I. (2022). Manajemen Pendidikan Karakter Pondok Pesantren Baitul Hikmah Haurkuning Tasikmalaya. TADBIR MUWAHHID, 6(2), 125-143.https://doi.org/10.30997/jtm.v6i2.6225

Bawole, S. (2020). Tanggung Jawab Guru Sekolah Minggu Dalam Kehidupan Spiritual Anak. Tumou Tou, 7(2), 143-156. https://doi.org/10.51667/tt.v7i2.459

Bunyamin, A., & Akil, M. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Dalam Membina Akhlak Siswa Di MAN Gowa. Journal of Gurutta Education, 2(2), 112-129. https://doi.org/10.33096/jge.v2i2.1401

Cahyani, K., & Dewi, D. A. (2021). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik agar Menciptakan Siswa yang Berkualitas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 268-281. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i2.34131

Cassilas, A., & Sitabuana, T. H. (2021). Kekuatan Nilai “Pancasila” Sebagai Ideologi Negara Untuk Keberlangsungan Hidup Bangsa. Jurnal Hukum Adigama, 4(2), 2267-2285. https://doi.org/10.24912/adigama.v4i2.17158

Farida, E., Istiqomah, S. K., & Suryani, S. K. (2020). HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN MASALAH MENTAL EMOSIONAL REMAJA DI KELURAHAN KENALAN PAKIS MAGELANG (Doctoral dissertation, Universitas' Aisyiyah Yogyakarta).

Fauzian, R. (2022). Perkembangan Pemikiran Tasawuf Dari Periode Klasik Modern Dan Kontemporer. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 41-60. https://doi.org/10.54396/saliha.v5i1.232

Hafiz, M., Daulay, A. R., Ritonga, M. S., Dewi, M. M., & Dani, S. M. (2022). Nilai Baik dan Buruk. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(01), 181-187. https://doi.org/10.32670/ht.v2i01.1080

Hamidah, L., & Sari, M. S. (2022). Pelakasanaan Program Pembiasaan Baik di Sekolah Sebagai Upaya Pembinaan Akhlak Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 331-338. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i03.216

Handayani, R. (2021). Karakteristik Pola-pola Pengasuhan Anak Usia Dini dalam Keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159-168. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i2.4797

Hapsari, E. T., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Menerapkan Kedisiplinan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 870-873. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.145

Husna Nashihin. (2022). KONSTRUKSI PENDIDIKAN PESANTREN BERBASIS TASAWUF. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 1163–1176. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2794

Izzati, Shafa Zanuba Tasya Umul, and Zamzam Mustofa. “Kiai’s Leadership Efforts in Instilling the Independent Spirit of Students at Hidayatul Mubtadi’in Sobo Guno Islamic Boarding School Mangunsuman Siman Ponorogo.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 108–16, 2022.

Jatmiko Wibisono, Hafidz, Iffat Abdul Ghalib, H. N. (2023). Konsep Pemikiran Pembaharuan Muhammadiyah Bidang Pendididkan (Studi Pemikiran Muhammad Abduh). Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 514–522.

Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258

Kirana, Tsania Candra, and Zamzam Mustofa. “Qiroati Method in TPQ Darussalam, Tebuwung Village, Dukun, Gresik.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 268–74, 2022.

Kholis, N., & Yunita, V. (2023). Interpretation of Hadith-Sunnah from Schacht ’ s Perspective : Multidisciplinary Study. Amorti : Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 2(3), 148–159.

Lenaini, I. (2021). Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33-39. https://doi.org/10.31764/historis.v6i1.4075

Lutfiana, Nur Avia, and Zamzam Mustofa. “IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AQIDAH DALAM PEMBINAAN SIKAP SISWA DI MI BANCONG.” Muara Aksara 1, no. 1 (2021): 25–36.

Nashihin, H. (2019). Character Internalization Based School Culture of Karangmloko 2 Elementary School. Abjadia, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.18860/abj.v3i2.6031

Ngabdul Shodikin, E., Sucipto, E., Wasith Achadi, M., Muzaky, F., Wahyu Laras Pertiwi, R., & Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta, S. (2023). Implementation of the Sabaq, Sabqi, Manzil Methods in Improving the Quality of Memorizing Qur’an Learning in Class V Salafiyah Ula Islamic Center Bin Baz Bantul. 1(1), 34–44. https://journal.amorfati.id/index.php/postaxial

Novita, M., Zakki, M., & Inayati, N. L. (2022). Implementasi Pendidikan Moral Dalam Membina Perilaku Siswa Di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Al Huda. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 2(1), 95–105.

Made, S. N., & Ketut, S. N. (2020). Penyimpanganan Perilaku Remaja Di Perkotaan. Kulturistik: Jurnal Bahasa dan Budaya, 4(2), 51-59. https://doi.org/10.22225/kulturistik.4.2.1892

Mahmud, A. (2019). Ciri dan Keistimewaan Akhlak dalam Islam. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 13(1), 29-40. https://doi.org/10.24252/sulesana.v13i1.9949

Mahmudiyah, A., & Mulyadi, M. (2021). Pembentukan Karakter Religius Di Madrasah Ibtidaiyah Berbasis Pesantren. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 2(1), 55-72. https://doi.org/10.37812/zahra.v2i1.223

Mukminin, Amir, Eka Putra Romadoan, Nina Tri Aprida, and Zamzam Mustofa. “PERNIKAHAN DINI DALAM PERSPEKTIF ISLAM (TELAAH QS AN-NUR AYAT 32).” INISIASI: Jurnal Inovasi Dan Teknologi 9, no. 2 (2020): 117–24.

Mulyanti, Sari Puji, and Zamzam Mustofa. “Efforts to Improve the Quality of Learning Students’ with the Organization of Luring Learning Trials Post Covid-19 Pandemic at Campus IAIN Ponorogo.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 198–207, 2022.

Mustofa, Zamzam, and Mahmud Mifta Hurridho. “Upaya Pemberian Imla’Yaumiy Terhadap Kemampuan Membaca Dan Menulis Bahasa Arab Santri Pondok Pesantren Modern Babussalam.” EDUCATIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Agama Islam 12, no. 1 (2022): 37–52.

Mustofa, Zamzam, and Agustin Binti Kamaliah. “STRATEGI GURU AKIDAH AKHLAK DALAM PEMBINAAN AKHLAKUL KARIMAH PADA PEMBALAJARAN DARING DI MTS AL-MUJADDADIYYAH.” EL WAHDAH 2, no. 1 (2021): 53–65.

Mustofa, Zamzam, Amir Mukminin, Makhda Intan Sanusi, Herry Andany, and Zayin Qusna Maulida. “DISKURSUS ALASAN-ALASAN NABI MUHAMMAD SAW MELARANG SAHABAT ALI BIN ABI THALIB DALAM BERPOLIGAMI MENURUT IFFAH QANITA NAILIYA.” Inisiasi, 2021, 169–78.

Mustofa, Zamzam, Nafiah Nafiah, and Dyna Prasetya Septianingrum. “Hukum Penggunaan Alat Kontrasepsi Dalam Prespektif Agama Islam.” MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 02 (2020): 85–103.

Mukminin, Amir, Eka Yuni Purwanti, Pengembangan Jiwa Kewirausahaan Di kalangan Mahasiswa STAIMAS Wonogiri Dengan Model Pembelajaran Berbasis Produksi. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM 4, no 02 (2021), 119-125.

Ni’mah, Zahrotun, and Zamzam Mustofa. “Instilling Santri’s Spiritual Values in Al-Barokah Islamic Boarding School through Sema’an Al-Qur’an Moloekatan Gus Miek.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 275–83, 2022.

Pratama, D. A. N. (2019). Tantangan Karakter Di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Membentuk Kepribadian Muslim. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 198-226. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.518

Prayogi, A. (2021). Pendekatan Kualitatif dalam Ilmu Sejarah: Sebuah Telaah Konseptual. Historia Madania: Jurnal Ilmu Sejarah, 5(2), 240-254. https://doi.org/10.15575/hm.v5i2.15050

Rismawati, R., Rahim, A., & Nur, J. (2019). Penerapan Nilai-nilai Pancasila dalam Mencegah Kenakalan Remaja di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Enrekang. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2). https://doi.org/10.26618/jed.v4i2.2394

Rostini, D., Karyana, K., Alam, R., Rhamdani, N., & Kusmiyati, N. (2023). Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Di Sma Al Qona’ah Baleendah Kabupaten Bandung. Muntazam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(01), 38-48. https://doi.org/10.1212/muntazam.v4i01.8569

Saputra, R., Dalimunthe, R. P., & Mulyana, M. (2021). Menyeimbangkan Ritualitas dan Partisipasi Sosial: Konsep Tasawuf Sosial Amin Syukur. Nalar: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 5(1), 14-30. https://doi.org/10.23971/njppi.v5i1.2788

Sukmawati, Aprilia Dian, and Zamzam Mustofa. “Developing Self Awareness of Students in Religious Education to Reduce the Risk of Learning Loss in the Era of the Covid-19 Pandemic.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 357–69, 2023.

Syaiful Anam, H. N. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. https://www.google.co.id/books/edition/Metode_Penelitian_Kualitatif_Kuantitatif/w-bFEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0

Syaifullah, A., & Anwar, K. (2021). Peran Tarekat Qodiriyah Wa Naqsabandiyah Terhadap Pemahaman Keagamaan dan Kesadaran Sosial Di Dusun Panyeretan Desa Sidamukti Kecamatan Patimuan Kabupaten Cilacap. Jurnal Syntax Admiration, 2(12), 2212-2228. https://doi.org/10.46799/jsa.v2i12.356

Uge, S., Arisanti, W. O. L., & Hikmawati, H. (2022). Upaya Guru Dalam Menanamkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Else (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 460-476. http://dx.doi.org/10.30651/else.v6i2.13671

Vachruddin, V. P. (2021). Konsepsi dan Strategi Muhammad SAW dalam Mendirikan Negara Madinah Al-Munawwarah. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan, 5(1), 70-88. https://doi.org/10.29408/fhs.v5i1.3355

Wahyudi, D., & Safitri, N. P. (2022). Implementasi Pembelajaran Aqidah Akhlak Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Pengembangan Soft Skill. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan, 6(1). http://dx.doi.org/10.47006/er.v6i1.1217

Wulandari, Rosalina, and Zamzam Mustofa. “The Role of Institutions and the Educational Environment in Implementing Religious Moderation in MA Ma’arif Al MUHARRAM.” In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 228–37, 2022.

Yuni Purwanti, Eka, Amir Mukminin, Efforts of the Diniyah Takmiliyah Communication Forum in Increasing Interest in Reading the Qur'an, EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal) 9, No. 2 (2021), 184-202.

Zakia, Y., & Murniyetti, M. (2023). Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melaksanakan Salat Berjamaah di SMKN 1 Hiliran Gumanti. YASIN, 3(3), 410-422. https://doi.org/10.58578/yasin.v3i3.1114

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Sholihah, A. H., Mustofa, Z., Mukminin, A., & Fadilah, H. D. (2024). IPNU-IPPNU efforts in increasing religious social values through sholawat roadshow activities at pac dolopo . Amorti: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 3(1), 15–21. https://doi.org/10.59944/amorti.v3i1.266