Integrasi Pendidikan Keluarga dan Pendidikan Islam dalam Pengembangan Kepribadian Anak
DOI:
https://doi.org/10.59944/amorti.v2i1.69Keywords:
Islamic education, The role of Parents, Child PersonalityAbstract
This study discusses Islamic education looking at the role of parents in developing a child's personality, as well as what materials and methods are appropriate for developing a child's personality. Article type of literature or qualitative research. The primary data source takes the Prophet's hadith about nature in the Sahih Muslim Book and then analyzes it with support from secondary sources as explanatory. Data collection techniques from documentation to then be analyzed using inductive, deductive and ijmali interpretation methods. Research has shown that Islamic education is related to the role of parents in developing a child's personality, not only providing material, but must develop the potentials that have been brought by the child from birth so that the personality grows and develops optimally, both physically and spiritually, so that it is formed complete personality to become a good and perfect Muslim person.
References
Abdullah, A.-R. S. (1982). Educational Theory; A Quranic Outlook. Faculty of Education, Umm al-Qura University.
Adhim, M. F. (1997). Bersikap Terhadap Anak (Pengaruh Perilaku Orang Tua Terhadap Kenakalan Anak). Titian Ilahi Press.
al-Qarasi, B. S. (2003). Seni Mendidik Islami. Pustaka Zahra.
Al-Asqalani, I. H. (t.t.). Bulughul Maram. Maktabah Tajariyatil Kubro.
Aly, H. N. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Logos.
Arifin, M. (2003a). Filsafat Pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Arifin, M. (2003b). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Barik, H. B. M. A. (1422). Ensiklopedi Wanita Muslimah. Darul Falah.
Barnawi, B. Y. (1993). Pembinaan Kehidupan Beragama Islam pada Anak. Toha Putra.
Bukhari, I. (261M). Bukhari Masykul Juz 3. Toha Putra.
C, R. I. S. (t.t.). Cara Mendidik Anak dalam Keluarga Masa Kini. Bhratara Karya Aksara.
Daradjat, Z. (1990). Ilmu Jiwa Agama, edisi 12. Bulan Bintang.
Ghazali, I. A. A. A. (505). Ihya’ Ulumuddin, Jilid. III. Darul Ma’rifah.
Gunarsa, S. D., & Gunarsa, Y. D. (1995). Psikologi Praktis Anak, Remaja, dan Keluarga. Gunung Mulia.
Hafid, M. N. A. (1998). Mendidik Anak Bersama Rasulullah. Al Bayan.
Hakim, M. A. (2002). Mendidik Anak Secara Bijak (Panduan Keluarga Muslim Modern). Marja’.
Halim, M. N. A. (2001). Anak Saleh Dambaan Keluarga. Pustaka Amani.
Harefa, A. (2002). Sekolah Saja Tak Pernah Cukup. Gramedia.
Hawari, D. (1996). Al-Qur’an Ilmu Kedokteran Jiwa dan Kesehatan Jiwa. Dana Bhakti Prima.
Hurlock, E. B. (1999). Psikologi Perkembangan. Erlangga.
Ilyas, A. (1998). Mendambakan Anak Saleh (Prinsip-Prinsip Pendidikan Anak dalam Keluarga). al Bayan.
Jalaluddin. (2001). Psikologi Agama. Raja Grafindo Persada.
Kamal, F. (2017). Strategi Inovatif Pembelajaran Akidah Akhlak Di MAN Wonosobo Jawa Tengah. Jurnal PPKM, 4(1).
Kamal, F. (2021a). CHARISMATIC LEADERSHIP: Peranan, Pemikiran & Pandangan Hidup KH. Muntaha Wonosobo. Bimalukar Kreativa.
Kamal, F. (2021b). Peranan KH. Muntaha Dalam Pengembangan Pondok Pesantren Al-Asy’ariyyah Wonosobo (1950-2000) [Disertasi]. UIN Walisongo.
Kamal, F., & Ma’rufah, U. (2019). Pandangan Abdullah Nashih Ulwan Tentang Aktualisasi Pendidikan Etika Dan Keteladanan Guru Sebagai Pendidik Yang Berkarakter Dalam Tarbiyah Al-Aulād Fi Al-Islām. 2(1), 3.
Kamal, F., & Wahyuningrum, Z. I. (2017). Aktualisasi Ajaran Ki Ageng Suryomentaram Sebagai Basis Pendidikan Karakter. Jurnal PANCAR, 1(2), 11.
Langulung, H. (1995). Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan. Al Husna Zikra.
Lickona, T. (2016). Educating For Character :Mendidik untuk Membentuk Karakter. Bumi Aksara.
Meichati, S. (1976). Kepribadian Mulai Berkembang di dalam Keluarga.
Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Muhlisin. (2002). Pendidikan Berbasis Keluarga (Studi Tentang Pendidikan Luqman Hakim). Pasca Sarjana IAIN Walisongo.
Mujib, A. (1999). Fitrah dan Kepirbadian Islam; Sebuah Pendekatan Psikologis. Darul Falah.
Mujiyo. (1994). Jati diri Wanita. al-Bayan.
Mushoffa, A. (2001). Untaian Mutiara Buat Keluarga. Mitra Pustaka.
Muslim, I. (458M). Sohih Muslim Juz 2. Toha Putra.
Nashihin, H. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Formaci. https://books.google.co.id/books?id=X27IDwAAQBAJ
Nashihin, H. (2019). Character Internalization Based School Culture of Karangmloko 2 Elementary School. Abjadia, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.18860/abj.v3i2.6031
Nashihin, H., Yahya, M. D., & Aziz, N. (2020). Morality and Expression of Religious Moderation in " Pecinan ”. Dalimunthe 2016, 24158–24168.
Nasihin, H., & Puteri Anggita Dewi. (2019). Tradisi Islam Nusantara Perspektif Pendidikan Multikultural. Islam Nusantara, 03(02), 417–438. https://jurnalnu.com/index.php/as/article/view/135
Nashihin, H. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Formaci. https://books.google.co.id/books?id=X27IDwAAQBAJ
Nashihin, H. (2019). Character Internalization Based School Culture of Karangmloko 2 Elementary School. Abjadia, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.18860/abj.v3i2.6031
Nashihin, H., Yahya, M. D., & Aziz, N. (2020). Morality and Expression of Religious Moderation in " Pecinan ”. Dalimunthe 2016, 24158–24168.
Nasihin, H., & Puteri Anggita Dewi. (2019). Tradisi Islam Nusantara Perspektif Pendidikan Multikultural. Islam Nusantara, 03(02), 417–438. https://jurnalnu.com/index.php/as/article/view/135
Purwanto, M. N. (2000). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2001). Pendidikan Islam dalam Rumah Tangga. Kalam Mulia.
Rosidah, S. (2021). Metode Penyampaian Perintah dan Larangan Bagi Anak Usia Dini dalam Perspektif Pendidikan Islam. WALADUNA : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 34.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Surakhmad, W. (1981). Pengantar Penelitian Ilmiah. Tarsito.
Thalib, M. (1996). 20 Perilaku Durhaka Orang Tua Terhadap Anak. Irsyad Baitussalam.
Ulwan, A. N. (1990). Pedoman Pendidikan Anak dalam Islam. as Syifa’.
Vembriarto, St. (1993). Sosiologi Pendidikan. Gramedia.
Yunus, M. (1990). Kamus Arab Indonesia. Hidakarya Agung.

























