Optimizing juz 30 memorization through traditional qur’anic methods: Tasmi’ and muroja’ah at baitul huda
DOI:
https://doi.org/10.59944/amorti.v4i2.372Keywords:
Tasmi Method, Muroja’ah Method, Remembering The Qur’anAbstract
This research aims to find out the implementation of tasmi' and murojaah methods to accelerate hafalan al quran jul 30 on the centri.
The method in this research is qualitative with a phenomenological approach. Data collection techniques use observations, interviews, and documentation. Data is analyzed interactively using the Miles & Huberman model of data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawings. The results of the research show: 1) The application of the methods of tasmi’ and muraja’ah is done by memorizing gradually and repeating readings in order. Tasmi’ method is carried out in a group with reading tartil, focusing on memorizing, memorizing, and justifying reading errors, while muroja’a is done with repetition of reading 41 times or for 15-20 minutes; 2) the application factor of methods tasmi ‘and muraja'ah is motivation center, family support is structured and there is a goal of hafalan, while the inhibitor is less consistent, making it difficult to regulate the time and methods of monotonous teaching; 3) attempts to cope with hafalan with a regular schedule in groups, establish communication with the student’s guardian, and add new learning methods.
References
Afidah, S. Inarotul, and F. Surya Anggraini. 2022. ‘Implementasi Metode Muraja’ah Dalam Peningkatan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Amanatul Qur’an Pacet Mojokerto’. Al-Ibrah 7 (1): 115–32.
Asror, C, N. Alfi Muanayah, and Luluk Ifadah. 2021. ‘Implementasi Gerakan Literasi Kitab Suci Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMP N 3 Magelang’. Citra Ilmu 17 (34).
Awaliyah, Wiwi. 2015. Panduan Menghafal Al-Qur’an Super Kilat. Yogyakarta: DIVA Press.
Baduwailan, A. 2016. Menjadi Hafizh Tips Dan Motivasi Menghafal Al-Qur’an. Solo: Aqwam.
Cahyono, G, Sigit T Utomo, and E Winarni. 2019. ‘Strategi Pemberian Reward Pembelajaran Tahfidzul Qr’an Di SDIT Muhammadiyah’. Jurnal Pendidikan Islam 2 (2).
Davolyte, J, N Kiuru, S Raiziene, and G Silinskas. 2024. ‘Children’s Task Persistence in First Grade: The Role of Parent-Child and Teacher-Child Relationships’. ScienceDirect: Early Childhood Research Quarterly 68 (3).
Fauzan, A, and Faizah. 2019. ‘Strategi Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Menghadapi Ujian Nasional Di SMP Negeri 4 Yogyakarta’. Insania 24 (1).
Hamidulloh, Ibda. 2018. ‘Penguatan Karakter Toleran Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Whole Language Di MI’. Wahana Akademia 5 (2).
Hastuti, A. P, and S. T Utomo. 2022. ‘Total Quality Management and Learning Organization for Early Childhood Education at PAUD ELPIST Temanggung’. JCD: Journal of Childhood Development 2 (1): 1–11.
Hotimah, D. S. Nurhayati, and A. Syaeful Rahman. 2021. ‘Implementasi Metode Tawazun Dalam Mempercepat Hafal Al-Qur’an’. Proceedings: UIN Sunan Gunung Djati Bandung 1 (56): 14–26.
Ibda, Hamidulloh, M. Khoiril Azmi, Faizah, and N. Alfi Muanayah. 2023. ‘Promblematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Botoputih Temanggung’. Jurnal Analisa Pemikiran Insan Cendekia 6 (1).
Kibtiyah, Siti Maryiyatul. 2024. ‘Studi Pendahulu Di Rumah Tahfidz Al-Qur’an Baitul Huda Pada Bulan Januari 2024’.
Munawir. 2017. ‘Pengaruh Pemberian Motivasi Terhadap Semangat Hafalan Al-Qur’an Siswi Kelas X Agama 2 Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi Tahun Ajaran 2016/2017’. Jurnal Darussalam; Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam 11 (1).
Nida, D. Yukha, and Ali Said. 2021. ‘Implementasi Penggabungan Program Tasmi’ Dengan Muroja’ah Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Santri Pondok Pesantren Madrasatul Qur’an Tebuireng Jombang’. El-Islam 3 (1): 90–109.
Nidhom, K. 2021. ‘Manajemen Pembelajaran Tahfizh Al-Qur‟an Dalam Mencetak Generasi Qur’ani’. Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam.
Ningsih, N. A. Dwi Kusuma. 2023. ‘Implementasi Metode Tasmi’ Bagi Santriwati Penghafal Al-Qur’an Guna Meningkatkan Kualitas Hafalan’. Skripsi, Ponorogo: IAIN Ponorogo.
Nuryanti. 2021. ‘Penerapan Metode Muroja’ah Dalam Menghafal Al-Qur’an Peserta Didik SDIT Iqra’ 1 Kota Bengkulu’. Skripsi, Bengkulu: IAIN Bengkulu.
Pangestu, A. Aji, Luluk Ifadah, and N. Alfi Muanayah. 2022. ‘Efektivitas Pembelajaran Berbasis Multimedia Dalam Meningkatkan Nilai Kognitif Peserta Didik Di SMP Maarif Tlogomulyo’. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipiner 1 (2): 70–83.
Shafia, A. Bilqisth, and E Widianto. 2021. ‘Pelatihan Menghafal Al- Qur’an Menggunakan Metode Murojaah Dan Tasmi’ Untuk Meningkatkan Tahfidz Juz 30 Di SDI Al-Barokah Pamekasan Madura’. Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat 2 (3): 145–51.
Sugiarto, Rachmat M. 2019. Cara Gampang Menghafal Alquran. Jakarta: Wahyu Qolbu.
Syarifah. 2023. ‘Analisis Kemampuan Membaca Dan Menulis Al-Qur’an Pada Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah’. Jurnal Pendidikan Tambusai 7 (2): 8355.
Syaiful Anam, H. N. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=w-bFEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&ots=vRP1bKcVRG&sig=dA4E7fb8uf45B7Uv87JkztTGviQ&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Tianyi Ma, C. L Tellegen, and M. R Sanders. 2024. ‘The Role of Parenting Self-Efficacy on Teacher-Child Relationships and Parent-Teacher Communication: Evidence from an Australian National Longitudinal Study’. ScienceDirect: Journal of School Psychology 103.
Utami, T. 2020. ‘Problematika Santri Dalam Menghafal Al-Qur’an Di Pesantren Tahfiz Alif Ciputat Tangerang Selatan’. Skripsi, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Widyaningrum, Sigit Tri Utomo, and Ana S Azizah. 2022. ‘Implementasi Pendidikan Karakter Religius Remaja Melalui Kegiatan Rutin Pembacaan Kitab Maulid Diba’ Di Desa Dangkel Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung’. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipiner 1 (2).
Wildan, Ahmad. 2023. ‘Manajemen Waktu Pembelajaran Tahfidz Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri Di Pesantren Nurmedina Tangerangan Selatan’. Tesis, Jakarta: Universitas PTIQ.
Zawawie, Mukhlisoh. 2011. Pedoman Membaca Mendengar Dan Menghafal Al- Qur’an. Solo: Tinta Medina.