Penerapan Pendidikan Karakter Siswa melalui Pembiasaan Membaca Asma’ul Husna di MAN 1 Metro
DOI:
https://doi.org/10.59944/amorti.v2i2.86Keywords:
Character Education, Habituation, Reading Asma'ul HusnaAbstract
This study aims to clearly explain the reality of the application of student character education through the habit of reading Asma'ul Husna at MAN 1 Metro. This type of research is a qualitative descriptive research field. The results of the data analysis showed that the application of character education for students through the habit of reading Asma'ul Husna at MAN 1 Metro is by exemplary, disciplined, and habituation methods in instilling religious, honest, disciplined, hard-working, creative, environmental-friendly characters, and Responsibility. Then the supporting factors in the application of character education are economic factors, internal factors such as the family environment, and teachers. While the factors that hinder the implementation of character education are the lack of attention and cooperation between parents and the school. Therefore it is necessary to hold parenting to unify the understanding between parents of students and the school regarding the goals or vision and mission of the school so that they can jointly supervise and educate the character of these students.
References
Afifah, S. F., Utomo, S. T., & Azizah, A. S. (2022). Pembinaan Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan RISMA (Remaja Islam Masjid) di Desa Mojotengah Kecamatan Kedu. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 106–116.
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
Ardianta, S. (2022). Strategies for Utilizing Fiction Literature as an Antidote to Radical Islamic Understanding among Students of UIN KHAS Jember. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(2), 122–130.
Ardila, R. M., Nurhasanah, N., & Salimi, M. (2017). Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dan Pembelajarannya di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.
Ash-Shayim, M. (2003). Mengenal Asmaul Husna. Gema Insani.
Darmiyati, Z., Zuhdan, K. P., & Muhsinatun, S. M. (2009). Pengembangan Model Pendidikan Karakter. UNY Press. Jogjakarta.
Daryanto, S. D. (2013). Implementasi pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Departemen Agama, R. I. (2004). Al-Qur’an dan Terjemahannya: juz 1-30. Surabaya: Mekar.
Hamdani, H., & Saebani, B. A. (2013). Pendidikan karakter perspektif islam. Bandung: Pustaka Setia.
Hartati, Y. S., Dewi, P. A., & Ifadah, L. (2021). Penanaman Karakter Asma’ul Husna pada Anak Usia Dini di PAUD ELPIST Temanggung. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 220–234.
Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139.
Hidayatullah, M. F., & Rohmadi, M. (2010). Pendidikan karakter: membangun peradaban bangsa. Yuma Pustaka.
Husna Nashihin. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. CV. Pilar Nusantara. https://books.google.co.id/books?id=UBWiDwAAQBAJ
Husna Nashihin. (2022). KONSTRUKSI PENDIDIKAN PESANTREN BERBASIS TASAWUF. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 1163–1176. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2794
Julkifli. (2022). Kedudukan dan Tugas Manusia dalam Perspektif Tafsir al-Qur’an Zubdatu At- Tafsir Karya Muhammad Sulaiman Abdullah Al Asyqar. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(2), 103–110.
Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2019). Evaluasi Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2).
Kbbi, K. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Kementerian Pendidikan Dan Budaya.
Mintarsih, M. (2016). PENERAPAN METODE INKUIRI MELALUI MEDIA GAMBAR BERORIENTASI LINGKUNGAN SEKITAR DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PARAGRAF PADA SISWA KELAS IV SD PERTIWI KOTA BANDUNG. Universitas Pendidikan Indonesia.
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Muhammad, M., Gani, H., & Arifin, A. (2017). Pengaruh Faktor Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Anak di Desa Wunse Jaya Kecamatan Wawonii Tenggara Kabupaten Konawe Kepulauan. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 10(1), 163–180.
Mulyasa, H. E. (2016). Manajemen pendidikan karakter.
Nashihin, H. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Formaci. https://books.google.co.id/books?id=X27IDwAAQBAJ
Nashihin, H. (2018). Praksis Internalisasi Karakter Kemandirian di Pondok Pesantren Yatim Piatu Zuhriyah Yogyakarta. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v5i1.6234
Nashihin, H. (2019). Analisis Wacana Kebijakan Pendidikan (Konsep dan Implementasi). CV. Pilar Nusantara. https://books.google.co.id/books?id=SXcqEAAAQBAJ
Noor, Al Mujahidin, Nashihin, Husna, M. (2022). Teori dan Analisis Wacana Keadilan serta Kesetaraan Gender pada Perempuan. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.
Novita, M., Zakki, M., & Inayati, N. L. (2022). Implementasi Pendidikan Moral Dalam Membina Perilaku Siswa Di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Al Huda. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 2(1), 95–105.
Patmawati, S. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa di SD Negeri No. 13/1 Muara Bulian. Jurnal Penerapan Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa Di Sd Negeri No. 13/1 Muara Bulian.
Putri, A. (2022). Penerapan Pola Asuh Parenting Style dalam Membina Moral Remaja (Studi Kasus Panti Asuhan Tirtonugroho Tirtomoyo). JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 13–22.
Radinal, W. (2021). Pengembangan Kompetensi Tenaga Pendidik DI Era Disrupsi. Jurnal An-Nur, 1(1), 9–22.
Robbaniyah, Q., Lina, R., Ustadz, S., Rofiq, A., Islami, F. Al, & Faiz, A. (2022). Konstribusi Pemikiran Abu Nida ` dalam Pengembangan Pendidikan Islam Pondok Pesantren di Indonesia. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 23–34.
Santoso, H. (2015). Pengembangan berpikir kritis dan kreatif pustakawan dalam penulisan karya ilmiah. Universitas Negeri Malang.
Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–6.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Sumedi, Nashihin, H., Yahya, M. D., & Aziz, N. (2020). Morality and Expression of Religious Moderation in " Pecinan ”. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(3), 24158–24168.
Utami, R. D. (2016). Membangun karakter siswa pendidikan dasar Muhammadiyah melalui identifikasi implementasi pendidikan karakter di sekolah. Profesi Pendidikan Dasar, 2(1), 32–40.
Widiantari, D. (2020). Analisis Nilai Karakter Melalui Program Vocational Camp Di Madrasah Aliyah Daarul Ulum PUI Majalengka. Eduprof: Islamic Education Journal, 2(1), 1–17.
Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi sekolah dalam penguatan pendidikan karakter bagi siswa dengan memaksimalkan peran orang tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 290–302.
Yani, A., Khaeriyah, E., & Ulfah, M. (2017). Implementasi Islamic parenting dalam membentuk karakter anak usia dini di RA At-Taqwa Kota Cirebon. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).
Yuanita, Y., & Romadon, R. (2018). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Tahfidz Al Quran Siswa SDIT Al Bina Pangkalpinang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 5(2), 1–6.
YULIASTUTIK, W. (n.d.). UPAYA PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS SISWA MELALUI PEMBIASAAN MEMBACA ASMA AL-HUSNA DAN SHALAT BERJAMAAH DI SMP MA’ARIF 9 GROGOL SAWOO PONOROGO TAHUN AJARAN 2020/2021 SKRIPSI.
Yuliawan, D. (2016). Pembentukan karakter anak dengan jiwa sportif melalui pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Journal Of Sportif, 2(1), 101–112.
Zubaedi, M. A. (2015). Desain Pendidikan Karakter. Prenada Media.