Animated Videos as an Islamic Educational Medium for Children: A Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.59944/postaxial.v1i2.242Keywords:
Animation Videos, Islamic education, Early childhoodAbstract
Learning media can influence the enthusiasm and interest of students in learning. This study aims to conduct a literature review related to the effectiveness of animated videos as a medium of Islamic education for early childhood. The research method chosen in this study is the SLR (Systematic Literature Review) method. Data collection is done by documenting all articles related to keywords. The articles used in this study were 34 national journal articles obtained from Google Scholar. Based on this research, it was found that animated video media was effectively used in learning because it was proven to increase students' interest and was easy to understand. In addition, animated videos match the characteristics of early childhood
References
Afrilia, L., Neviyarni, Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 710–721. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2559
Agustriana, E. (2014). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(8), 1–12.
Annisa, P., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas Video Animasi terhadap Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 216–221. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1838
Ariani, N. K., & Ujianti, P. R. (2021). Media Video Animasi untuk Meningkatkan Listening Skill Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 43. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.35690
Arianti, R., Indrawati, I., & Wicaksono, I. (2020). Efektivitas Media Video Animasi Materi Pemanasan Global Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. EduFisika, 5(02), 92–103. https://doi.org/10.22437/edufisika.v5i02.10700
Ayuliandari, F., & Sylvia, I. (2022). Efektivitas Media Video Animasi dalam Pembelajaran Sosiologi terhadap Peningkatan Pemahaman Materi Peserta Didik pada SMAN 12 Merangin. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(2), 113–117. https://doi.org/10.24036/nara.v1i2.33
Bua, M. T. (2022). Efektivitas Media Animasi pada Keterampilan Membaca Permulaan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3594–3601. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2689
Constantika, L., Dewi, R. K., & Wardani, I. K. (2022). EFEKTIVITAS MEDIA VIDEO ANIMASI DALAM PEMBELAJARAN DENTAL HEALTH EDUCATION PADA ANAK TUNAGRAHITA (Literature Review). Dentin, 6(1), 30–34. https://doi.org/10.20527/dentin.v6i1.6231
Dewi, L. M. I., & Rimpiati, N. L. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Seting Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(1), 31–46.
Fauziyah, E., Praherdhiono, H., & Ulfa, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Video dengan Pengayaan Tokoh dan Animasi terhadap Pemahaman Konseptual Siswa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 448–455. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p448
Febriani, C. A., Nuryani, D. D., & Elviyanti, D. (2019). Efektifitas Pemanfaatan Media Gambar Bergerak dan Video Animasi terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Ibu tentang Gizi Seimbang pada Balita. Jurnal Kesehatan, 10(2), 181. https://doi.org/10.26630/jk.v10i2.1263
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.
Gusmania, Y., & Wulandari, T. (2018). Efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis video terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Pythagoras, 7(1), 61–67. https://doi.org/10.33373/PYTHAGORAS.V7I1.1196
Halmuniati*, H., Riswandi, D., Zainuddin, Z., Asmin, L. O., & Isa, L. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(4), 332–340. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i4.27199
Hasmiza, & Humaidi, M. N. (2023). Efektivitas YouTube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. Record and Library Journal, 9(1), 97–105. https://e-journal.unair.ac.id/index.php/RLJ
Lestari, D. A., & Apoko, T. W. (2022). Efektivitas Video Animasi melalui YouTube terhadap Minat Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5953–5960.
Mahayati, E., Firmansyah, F. A., Atok, K. K., Ariyanto, S. R., & Rozi, F. (2023). Efektivitas Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 102–108.
Marlina, M., Hadi, S., & Rahim, A. (2021). Media Demonstrasi Dan Eksperimen Berbasis Animasi: Efektifitas Meningkatkan Keterampilan Siswa Memecahkan Masalah Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 5(2), 60. https://doi.org/10.23887/jpk.v5i2.33659
Ngaisah, S. (2018). Pendidikan Agama Islam bagi Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Sentra. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 15–24.
Nugraha, A. T., Hidayat, A., & Ilyas. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Animasi Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 5(1), 1–9. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/318
Nurlatifah, A., Rachman, K. ., Arani, N., Rahmatullah, M. A., Dzakwan, R., & Fuadin, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Video Animasi Dengan Media Bacaan Dalam Materi Aljabar di SMAN 1 Cisarua. 1(1).
One, O. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Powtoon Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 6(3), 210239.
Parlindungan, D. P., Mahardika, G. P., & Yulinar, D. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) di SD Islam An-Nuriyah. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–8. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit%0AE-ISSN:
Pranata, K., Dewi, H. L., & Zulherman. (2022). Efektivitas video animasi berbasis animaker terhadap perilaku hidup bersih dan sehat siswa sekolah dasar. Journal Tunas Bangsa, 9(1), 11–17. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/1723
Puteri, H. N. (2016). Efektivitas Media Pembelajaran Video Animasi Personal Hygiene Terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa Smk Negeri 33 Jakarta. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IV, 54–57.
Qurrotaini, L., Sari, T. W., & Sundi, V. H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, E-ISSN: 27, 7. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/7869
Rahmawati, F., Fatimah, V., Buraidah, N. L., Wa’fa, A. R. El, Faizah, S. N., & Mukaromah, A. (2021). Efektivitas Video Belajar Dalam Pembelajaran Daring Matematika Materi Transformasi Pada Siswa SMP. The Original Research of Mathematics), 5(2), 202–211. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/th
Safira, N., Anjani, S. F., & Amalia, A. R. (2020). Efektivitas Penggunaan Video Animasi Sebagai Media Interaktif Untuk Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi. 100–108.
Saleh, M., & Woro Andhini, L. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa. xx(xx), 236–247. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/whn
Sovia, S., Suharti, S., & Daryono, D. (2019). Efektifitas Penggunaan Media Animasi Untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Hiv/Aids. Jambura Journal of Health Sciences and Research, 1(2), 37–46. https://doi.org/10.35971/jjhsr.v1i2.2398
Syafi’AS, A. (2020). Karakteristik Pendidikan Islam bagi Anak Usia Dini (Ditinjau dalam Perspektif Pendidikan Islam). MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(1), 110–117.
Tamara, Y. D., & Anas Thohir, M. (2022). Analisis Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Di Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 05(03), 3.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916
Wahyuni, J. S., Haryadi, H., & Nuryatin, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video melalui Website Rumah Belajar pada Materi Teks Eksplanasi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 5(1), 22–32. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v5i1.1617
Yahya, R. F., Khosmas, F. Y., & Budi U., B. (2015). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI DALAM AKTIVITAS BELAJAR SISWA DI SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(2015), 1–10.
Yelensi, Y., Wiyono, K., & Andriani, N. (2020). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Materi Usaha Dan Energi Berbasis Permainan Tradisional. Jurnal Pijar Mipa, 15(1), 1–6. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i1.1119