Implementation of the Mulazamah Method at Miftahul Huda Al-Ulya Islamic Boarding School, Sragen Regency
Keywords:
Mulazamah, Islamic Education, Direct Engagement, Integration of Islamic Studies, Islamic Boarding SchoolAbstract
This research explores the implementation of the Mulazamah method in Islamic studies at Miftahul Huda Al-Ulya Islamic Boarding School. A qualitative method was employed, involving participatory observation, in-depth interviews, and content analysis. The study found that the Mulazamah method fosters direct engagement between educators and students, enriching theoretical understanding with practical application. The integration of Islamic studies with contemporary needs equips students to apply religious teachings in modern life. The research results indicate that this method positively impacts students' readiness to face the moral and ethical challenges of the present era.
References
Abror, D. (2020). Kurikulum pesantren (Model integrasi pembelajaran salaf dan khalaf): Deepublish.
Aji, A., Ifadah, L., & Alfi, N. (2022). Efektivitas Pembelajaran berbasis Multimedia dalam Meningkatkan Nilai Kognitif Peserta Didik di SMP Maarif Tlogomulyo. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 70–83.
Ardianta, S. (2022). Strategies for Utilizing Fiction Literature as an Antidote to Radical Islamic Understanding among Students of UIN KHAS Jember. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(2), 122–130.
Anshory, M. I. J. P. T. M. (2023). Metode mulazamah dalam mewujudkan tujuan pendidikan islam di pondok pesantren baitul qur’an wonogiri.
Ansyarina, H. J. J. I. (2022). Penggunaan metode mulazamah dalam mendisiplinkan shalat peserta didik di madrasah tsanawiyah negeri 3 sijunjung. 5(1), 42-53.
Anwar, C., & Fathimah, M. J. D. J. K. (2023). Sistem Mulazamah dalam Mewujudkan Tujuan Pendidikan Islam. 12(4), 461-468.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. 3(01), 1-9.
Basyar, S. J. A.-I. J. K. I. (2018). Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Antara Konsepsi dan Aplikasi. 8(1), 1-19.
Fauzan, H., & Imawan, D. H. J. a.-M. J. S. d. H. (2023). Pemikiran Maqashid Syariah Al-Tahir Ibn Asyur. 5(1), 101-114.
Hafiz, A., Nashir, M. J. f., & Rochmawan,(2023). Penerapan Sistem Mulazamah Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Santri Dalam Belajar Fikih di PPTQ Al-Firdaus Wangen Kabupaten Klaten Tahun Ajaran 2022/2023. 3(3), 3062-3070.
Hadisi, L., Hakim, M. R., Musthan, Z., Nashihin, H., & Kendari, I. (2023). Implementation of Learning Management In Building an Attitude of Religious Tolerance at State High Schools In The Muna District. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, c, 1879–1892. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.4296
Hidayat, M. T., & Nurita, A. J. A. U. J. P. I. (2023). Kodifikasi hadis nabi prespektif imam khatib al-baghdadi dalam konteks pendidikan agama islam. 8(2), 192-207.
Khoiriyah, N. (2021). Manajemen Kurikulum Pendidikan Adab: Penerbit Adab.
Muallim, A. J. I. (2020). Metode Talaqqi danPeningkatan Mutu Pembelajaran Materi Fikih di Pesantren Imam asy-Syafii Kabupaten Enrekang. 7(2), 39-58.
Muchsin, A. (2017). Fikih Pesantren dan Kaderisasi Ulama. In: Trust Media Publishing.
Muchamad Chairudin, H. N. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Quran Surat Yusuf Ayat 13-20 Kajian Tafsir Al Misbah Karya M. Quraish Shihab. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 754–765.
Ngabdul Shodikin, E., Sucipto, E., Wasith Achadi, M., Muzaky, F., Wahyu Laras Pertiwi, R., & Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta, S. (2023). Implementation of the Sabaq, Sabqi, Manzil Methods in Improving the Quality of Memorizing Qur’an Learning in Class V Salafiyah Ula Islamic Center Bin Baz Bantul. 1(1), 34–44. https://journal.amorfati.id/index.php/postaxial
Nurul Umah Fijanati, Hafidz, Sukadi, H. N. (2023). Etika Dakwah Menurut Pandangan Habib Husein Jafar Al Hadar dalam Channel Youtube Jeda Nulis. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.
Pratama, N., Syafii, M., Qur, A.-, Arab, B., Arab, B., & Umar, S. (2022). Problematika Pembelajaran Mahasiswa Lulusan Sekolah Umum pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab di Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 117–124.
Syaiful Anam, H. N. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. https://www.google.co.id/books/edition/Metode_Penelitian_Kualitatif_Kuantitatif/w-bFEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Rofik, H. (2021). Konsep kompetensi guru dalam kitab at-tibyan fi adabi hamalati al-qur’an karangan abu zakariyya yahya bin syaraf an-nawawi. Uin prof kh. Saifuddin zuhri purwokerto,
Sahidin, A. J. C. J. I. M. I. (2021). Peran sistem mulazamah dalam mewujudkan tujuan pendidikan Islam. 1(3), 129-136.
Sarosa, S. (2021). Analisis data penelitian kualitatif: Pt Kanisius.
Sumardjoko, B. (2022). Peran Kepemimpinan Visioner Mudir Pondok Pesantren Miftahul Huda Sambi Boyolali. Universitas Muhammadiyah Surakarta,
Tolchah, M. (2020). Problematika Pendidikan Agama Islam dan solusianya. In: Kanzun Books.
Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Zakarya, Hafidz, Martaputu, H. N. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar peserta didik di SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Kurikulum Nasional, 2(2), 1–13.
Zaman, W. K. (2023). Relasi Manajemen Masjid dan Kegiatan Keagamaan Islam: Studi di Masjid Dawamul Ijtihad Semarang. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 2(2), 61–70.