Contribution of Islamic Religious Activities to the Social Intelligence of Adolescents with Gadget Addiction in Temanggung
DOI:
https://doi.org/10.59944/amorti.v2i3.118Keywords:
Gadget Addicted Teenager, Islamic Religious Activities, The Value of SocialAbstract
This study aims to instill the value of social intelligence in teenagers addicted to gadgets and restore social order among adolescents. The influence of globalization has resulted in social inequality, coupled with the Covid-19 pandemic which shocked the world from 2019 to 2021. This research uses a qualitative approach, with the type of field research (field research) in case study groups. The results of the study show that youth activities play a very important role in the internalization of the value of social intelligence in adolescents addicted to gadgets. Karang Taruna activities that play a role include in the religious field, namely involvement in the administration of mosques, yasinan, sholawat tambourines. The social sector is the commemoration of national holidays, village arts, village libraries, and community service. Lastly in the health sector, namely sports and Youth PIK from activities above the value of social intelligence produced including situational awareness, presence, authenticity, clarity, and empathy.
References
Albi Anggito, J S, Metodologi Penelitian Kualitatif (Jawa Barat: Cv Jejak (Jejak Publisher), 2018)
Afifah, Shelly Fitri, Utomo, Sigit Tri, & Azizah, Ana Sofiyatul. (2022). Pembinaan Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan RISMA (Remaja Islam Masjid) di Desa Mojotengah Kecamatan Kedu. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 106–116.
Aji, Ahmad, Ifadah, Luluk, & Alfi, Nur. (2022). Efektivitas Pembelajaran berbasis Multimedia dalam Meningkatkan Nilai Kognitif Peserta Didik di SMP Maarif Tlogomulyo. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 70–83.
Ardiansyah, Mochamad, Ibnu Sasongko, M.Si Ardiyanto, And Program Studi Perencanaan Wilayah D, Kontak Dan Tingkat Interaksi Sosial Masyarakat Berdasarkan Tipologi Perumahan, Article (Malang, 2015)
Damsar, Pengantar Sosiologi Pendidikan (Jakarta: Kencana Prenada Medua, 2011) Diananda, Amita, ‘Psikologi Remaja Dan Permasalahannya’, Journal Istighna, 1.1 (2018), 116–33
Erika Ayu, Lestari, Ari Sofia, And Vivi Irzalinda, ‘Pentingnya Kelekatan Ibu Membangun Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia 5 – 6 Tahun’, Jurnal Pendidikan Anak, 8.1 (2022), 9– 16
Fatnar, Virgia Ningrum, And Choirul Anam, ‘Kemampuan Interaksi Sosial Antara Remaja Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Dengan Yang Tinggal Bersama Keluarga’, Jurnal Fakultas Psikologi, 2.2 (2014), 71–75
Gani, A, ‘Pendidikan Tasawuf Dalam Pembentukan Kecerdasan Spiritual Dan Akhlakul Karimah’, Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10.2 (2020), 275–86
Gunawan, Rudy, Suci Aulia, Handoko Supeno, Andik Wijanarko, Jean Pierre Uwiringiyimana, And Dimitri Mahayana, ‘Adiksi Media Sosial Dan Gadget Bagi Pengguna Internet Di Indonesia’, Techno-Socio Ekonomika, 14.1 (2020), 1–14
Hidayat, Tatang, Ahmad Syamsu Rizal, And Fahrudin Fahrudin, ‘Pendidikan Dalam Perspektif Islam Dan Peranannya Dalam Membina Kepribadian Islami’, Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8.2 (2018), 218
Hikmawati, Erna, ‘Kajian Saintifik Fenomena Adiksi Gadget Dan Media Sosial Di Indonesia’, Jurnal Teknologi Dan Informasi, 10.1 (2020), 25–39
Husna Nashihin. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=UBWiDwAAQBAJ
Irvan Marzuki Lumban, Bebby Mashito Batubara Gaol, And Yurial Arief, ‘Peran Karang Taruna Marsada Dalam Pembinaan Remaja Di Desa Hutapau (2018). Jurnal Civics : Media Kajian Kewarganegaraan
Julkifli. (2022). Kedudukan dan Tugas Manusia dalam Perspektif Tafsir al-Qur’an Zubdatu At- Tafsir Karya Muhammad Sulaiman Abdullah Al Asyqar. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(2), 103–110.
Muhammad Irsan Zazari, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Bersedekah Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam Angkatan 2018 Skripsi’, Skripsi, 2022 Muhammad Kholil, ‘Upaya Guru Agama Dalam Menanggulangi Kenakalan Siswa’, Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 6.2 (2019), 40–49
Nashihin,Husna, ‘Praksis Internalisasi Karakter Kemandirian Di Pondok Pesantren Yatim Piatu Zuhriyah Yogyakarta’, J-Pai: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5.1 (2018), 1–14
Nashihin, Husna, Noor Aziz, Ida Zahara Adibah, Neni Triana, And Qiyadah Robbaniyah, ‘Konstruksi Pendidikan Pesantren Berbasis Tasawuf-Ecospiritualism Dan Isu Lingkungan Hidup’, Jurnal Pendidikan Islam, 2022, 11–1
Nashihin, H. (2019). Analisis Wacana Kebijakan Pendidikan (Konsep dan Implementasi). Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=SXcqEAAAQBAJ
Nashihin, Husna. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Pesantren. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=X27IDwAAQBAJ
Nashihin, Husna. (2019a). Character Internalization Based School Culture of Karangmloko 2 Elementary School. Abjadia, 3(1), 81–90. https://doi.org/10.18860/abj.v3i2.6031
Nashihin, Husna. (2019b). Konstruksi Budaya Sekolah Sebagai Wadah Internalisasi Nilai Karakter. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 131–149.
Nashihin, Husna. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). Retrieved from https://www.google.co.id/books/edition/Metode_Penelitian_Kualitatif_Kuantitatif/w-bFEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Nirwani Jumala, Nirwani Jumala, And Abubakar Abubakar, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Islami Dalam Kegiatan Pendidikan’, Jurnal Serambi Ilmu, 20.1 (2019), 160
Raco, Jozef, Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik Dan Keunggulannya (Jakarta: Pt Grasindo, 2010)
Ristianah, Niken, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Perspektif Sosial Kemasyarakatan’, Journal Pendidikan Agama Islam, 3.1 (2020), 22
Saputra, Mahardika Erin, ‘Analisis Penanaman Nilai - Nilai Sosial Oleh Orangtua Pada Anak Usia Sekolah Di Desa Peniti Besar’, 2019
Sarwadi, Husna Nashihin. (2023). Character Education between The Western Context and Islamic perpective. 4(1), 1–12.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2011).
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2017).
Sugiyono. Metode Penelitian Kombinasi. Bandung: Alfabeta (2011).
Suradi, ‘Karang Taruna, Agen Perubahan Dan Pengembangan Masyarakat Di Pandeglang’, Sosio Konsepsia, 8.3 (2019), 241–54.
Triana, Neni, M. Daud Yahya, Husna Nashihin, Sugito Sugito, And Zulkifli Musthan, ‘Integrasi Tasawuf Dalam Pendidikan Islam Di Pondok Pesantren’, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12.01 (2023), 299–314.
Utomo, Sigit Tri, And Ana Sofiyatul Azizah, ‘Internalisasi Nilai Kecerdasan Sosial Remaja Dalam Kegiatan Bakti Sosial Ipnu-Ippnu' Social Service Activities’, 4.2 (2022), 41–46.